kembali…

Posted: March 30, 2010 in ~mind-blogging~
Tags:

بســـــــم الله الرحمان الرحيم

الســــلام عليكم ورحمة الله وبركـــاته

Alhamdulillah… ana diberikan juga sedikit kekuatan untuk mencoretkan sedikit perkongsian dari minda ana pada hari ini… setelah bertimbun-timbun coretan yg hanya ana buku kan secara peribadi.. barangkali belum punya kekuatan untuk berkongsi dengan teman-teman sekalian… Semoga Allah membantu ana dalam hal ini…

Sudah lama terdetik dalam hati ana tatkala melebarkan sauh pemikiran terhadap apa yg berlaku disekeliling ana, termasuk lah pada saat ana merungkai sejarah hari-hari semalam yg telah terlewatkan…

pemerhatian ini bukanlah untuk mencari kelemahan sesiapa, sebaliknya untuk merenung kekhilafan diri dan mengkaji maslah umat yg kian membarah di akhir zaman ini..  berketepatan dengan firman Allah dan kehendak RAsul-Nya yg senantiasa berpesan agar `umat urusan umat Islam adlah urusan saudara Islamnya yg lain.’

amat mengecewakan..

Apa saja yang disampaikan Rasulullah kepada kalian, terimalah, dan apa saja yang dilarangnya atas kalian, tinggalkanlah. (QS al-Hasyr [59]: 7)

kita sering mengatakan kita beiman pada Allah, namun hakikatnya, apa yg kita lakukan, sering kali bertentangan dengan perintahNya… bahkan kita tidak menyanggupinya, menolaknya, dan berani pula hanya memilih apa-apa yg kita sukai sahaja… walhal, masuknya seorang individu dalam ISlam mestilah secara kaffah (menyeluruh) dan bukannya separuh-separuh..

Apakah kamu beriman kepada sebahagian dari al-Kitab dan ingkar terhadap sebahagian yang lain?  (QS al-Baqarah [2]: 85)

Kita mengakui ISlam itu syumul dan lengkap…

Pada hari ini telah Aku sempunakan din kalian, telah Aku cukupkan nikmat-Ku bagi kalian, dan telah Aku ridhai Islam sebagai din kalian. (QS al-Maidah [5]: 3)

lalu mengapa kita menjadi punca fitnah kepada Islam??? Bahkan tetap saja mencari solusi selain dari solusi Islam!

Dan tidaklah patut bagi laki-laki mu’min dan tidak (pula) bagi perempuan yang mu’min, apabila Allah dan Rasul-Nya telah menetapkan suatu ketetapan. Akan ada lagi bagi mereka pilihan (yang lain) tentang urusan mereka. Dan barangsiapa mendurhakai Allah dan Rasul-Nya maka sungguhlah dia telah sesat, sesat yang nyata (QS al-Ahzab [33]: 36)

Barangsiapa yang tidak menghukumi dengan apa yang diturunkan Allah maka mereka itulah orang-orang kafir (QS al-Maidah [5]:45)


Tidak takutkah kita pada Allah s.w.t? Tidak percayakah kita pada setiap janji Nya? Hari Akhir-Nya?

Astaghfirullah…

Andai benar kita tetap mengingatiNya…lalu mengapa kita masih beralasan dan tetap ragu dalam menyahut seruanNya dan RasulNya?

Hai saudara-saudara ku, bersama-samalah kita kembali pada Allah sebelum datangnya saat akhir itu…Sama-sama saling berpesan pada kebenaran dan sama-sama saling ingat memperingati…

Takutlah pada Allah s.w.t…

Imam Ahmad meriwayatkan  bahawa  Hudhayfah bin Al-Yaman berkata bahawa Rasulullah SAW berkata,

“Demi Dzat yang diriku berada ditangan-Nya, sungguh kalian (punya dua pilihan), yaitu melakukan amar ma’ruf nahi munkar, ataukah Allah akan mendatangkan siksa dari sisi-Nya yang akan menimpa kalian. Kemudian setelah itu kalian berdo’a, maka do’a itu tidak dikabulkan.”

Wallahu’alam.

بارك الله فيكم وجزاكم الله خير الجزاء


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s