Cerita Kita: Masih Adakah Harapan (2)

Posted: July 27, 2010 in my.bed-tyme.stories, ~mind-blogging~
Tags: ,

Alya tekun menaip sesuatu di laptopnya. Kusyuk. Sesekali mata dialihkan pada jam yang tergantung di dinding. Tepat jam 2, gilirannya pula untuk mengajar kanak-kanak kumpulan kuning…  Husna dan Aesha tentunya kini masing-masing sedang menguruskan kanak-kanak kumpulan merah dan biru.

Pejabat Taman Harapan sungguh sederhana. Tiada apa-apa yang istimewa. Sekadar beberapa buah meja, beberapa rak yang menempatkan file-file yang menyimpan rekod kanak-kanak yang mendiami Taman Harapan, dan lain-lain dokumen.

Dihujung pejabat ada sebuah bilik sederhana kecil. Bilik Pengurus Taman Harapan, Puan Mashitah

Atau lebih dikenali sebagai Kak Itah…

Taman Harapan adalah milik persendirian. Maka kerana itu ia serba kekurangan. Tiada bantuan kerajaan. Tiada yang mahu peduli. Hanya individu-individu atau badan-badan tertentu yang adakalnya cakna tenatng nasib Taman Harapan.

“Alya.” Tiba-tiba namanya dipanggil. Segera dia menoleh ke arah pintu pejabat.

“Ya Husna…” Alya tersenyum. DI sisi Husna ada anak kecil yang berusia kira-kira … 5 tahun… kecil badannya… Jalannya terhencut-hencut… Pantas mata ALya menangkap kaki kiri anak kecil itu.

Hockey foot…duga Alya… Sebelah kaki yang membengkok. Dan lebih kecil dari kaki kanannya…

“Assalamu’alaikum… Siapa nama…?” Sapa Alya sambil mengheret badan si kecil mendekat padanya.

Tapi dia diam. Hanya tersenyum malu. Subhanallah, comel sungguh.

“Ini Aman. 6 tahun. Asalnya dari group saya. Tapi tengok dia selalu tengok kelas ALya je… Jadi, Hus ingat mesti dia teringin nak belajar dengan ALya kot..” Jelas Husna.

“DIa suka ALya kot!” Bisik Husna ke telinga Alya. Kening double jerk! Cisss…

“ Merepek…” ALya mencebik.

“Aman… aman suka akak ea? Kak Hus tak best kan??” hihi. Alya mencucuk.

Aman tersenyum malu.

“Memang la Hus, antara kita berdua, memang budak-budak lagi suka kat kite. Maklum lah, kite kan caring, loving.” Huahua! Nak hamik lu!

Keletok! Adeh… ALya menggosok kepalanya.

Husna pula tergelak. “Padan muka! Perasan!” Puas hati Husna dapat sekeh kepala Alya. Tersenyum bangga.

ALya mencemik.  Sakit wooo

“Dah la. Blah la. Aman meh sini. Tak payah la dapat cekgu cenggini. Kaki dera nih!” Alya membebel.

Menarik Aman duduk di kerusi sebelahnya. Perlahan-lahan diangkat Aman agar mudah baginya untuk duduk.

“Hehe.. Ok lah ALya. Apa-apa hal, tanya kat Kak Itah la ea pasal Aman ni.” Ujar Husna.

“Learn something about him k…” bisik Husna sebelum berlalu. Hurm, ada sesuatu yang tak kena. Biasanya, adalah berkenaan sejarah atau latar belakang kanak-kanak…

Kini tinggal mereka berdua. Alya memandang Aman yg tersenyum memandang Alya.

“Kak Aya, bila akak nak masuk kelas?” Tanya Aman dengan pelatnya.

“Oh ya. Sori Aman. Akak lupa la. Ok, Jom.”

Terasa payah sungguh melihat Aman.  Berjalan. Bila ditanya sama ada dia okay atau tidak, sering saja dia tersenyum sambil menjawab “Ok.” =)

Sampai dikelas, ALya mengagihkan kertas untuk aktiviti hari itu. Semuanya ceria. Aman ALya dudukkan dimejanya sendiri. Ya, dia perlu berkenalan dengan kanak-kanak ini terlebih dahulu. DItambah pula dengan keadaan Aman… tak sanggup hendak dibiarkan Aman terkial-kial dengan kanak-kanak lain.

Dalam kelas Alya cuma ada 10 kanak-kanak yang berusia sekitar 6-9 Tahun. Pelbagai latar belakang. Ada yang merupakan anak yatim dan ada pula yang masih punya ibu bapa, namun lantaran kesusahan keluarga memaksa ibu bapa menghantar anaknya ke Taman Harapan. Dan lebih menyayukan… ada yang dibuang oleh keluarga… kerana susah… atau…

Rasulullah s.aw. bersabda:


“Sebaik-baiknya rumah kaum muslimin ialah rumah yang di dalamnya anak yatim yang diperlakukan dengan baik. Dan seburuk-buruknya rumah kaum muslimin ialah rumah yang di dalamnya anak-anak yatim diperlakukan dengan buruk (HR Ibnu Mubarak)

Dan sabda baginda s.a.w dalam hadith yang lainnya:


Barang siapa yang menafkahi tiga anak yatim, sama keadaanya dengan orang yang beribadah sepanjang malam (HR Ibnu Majah)

Dia masih ingat hari pertamanya di Taman Harapan… sepulangnya ke rumah, ALya menangis semahu-mahunya. Sebak berhadapan dengan reality kehidupan… Sungguh… sukarnya …. Setiap insan mempunyai kesukaran hidup masing-masing.. kepahitan masing-masing… Namun, kerana itulah Allah menjadikan manusia itu bersaudara, agar mereka saling mengasihi, mengenal… dengan ukhwah dan persaudaraan yg terbina kerana Allah, insyaAllah, yg pahit akan menjadi ringan dan manis…. Subhanallah…

Rasulullah s.a.w bersabda:

“Abu Hurairah r.a. bercerita, bahwa seseorang melaporkan kepada Rasulullah saw. tentang kegersangan hati yang dialaminya. Beliau saw. menegaskan, “Bila engkau mau melunakkan (menghidupkan) hatimu, beri makanlah orang-orang miskin dan sayangi anak-anak yatim. (H.R. Ahmad).

Dia masih ingat apabila salah seorang kanak-kanak dikelasnya yang bernama Fadzil. Berusia 8 tahun. Kulit sederhana gelap. Pendiam dan kurang gemar bergaul. Fadzil berpenampilan kemas, walaupun dengan pakaian yang lusuh. Denagn  songkok hitam yang kepudaran sentiasa tetap dikepalanya. Fadzil pada pengamatan Alya merupakan kanak-kanak pintar. Dan celik ilmu Islam…… Minat belajar sirah, pantas Iqra’, tertib dalam solat dan wudhuk… Malam itu, ketika memastikan semua kanak-kanak tidur, Dia melihat lampu surau masih menyala. Ternyata Fadzil sedang menangis sambil memeluk sebuah kotak sederhana besar.

“Fadzil, kenapa tak masuk bilik lagi?” ALya memandang jam ditangan. 930 malam. Handphone nya berbunyi. Mesej dari Aesha , meminta Alya segera ke kereta untuk pulang.

FAdzil menggeleng.

“FAdzil tak mau tinggal kat bilik tu ea?” Tanya Alya.

Angguk.

“Fadzil tak nak cerita kat Kak ALya ke kenapa?”

Diam.

“Kalau Fadzil cerita, mungkin Kak ALya boleh tolong Fadzil…”

Diam…

“Hurm… Fadzil tak suka KAk ALya ke?”

Geleng…

“Hurm…” Alya memerah otak…

“Dalam kotak ni ada apa Fadzil? Boleh Kak Alya tengok…?” ALya tak jemu mencuba.

Fadzil tunduk memandang kotak. Hidung dan matanya masih merah kerana banyak menangis… Kemudian dia memandang Alya.

“Semua ni barang-barang yang Fadzil sayang.” Ujar FAdzil sayu.

Perlahan-lahan di buka kotak tersebut. Di dalamnya terdapat sehelai kemeja lusuh… dan sehelai selipar jepun berwarna merah yg sudah sangat lama… bersaiz sederhana besar.

“Ini Fadzil punya?” Tanya ALya… Pada agakannya sudah pasti sentimental valuenya ada….

Diam..

“Ayah Fadzil punya…” Perlahan-lahan manik jernih kembali berlari-lari menuruni pipi Fadzil.

“Fadzil jangan nangis….” ALya memujuk. Mengusap lembut kepala Fadzil…

“Ayah Fadzil dah tak ada….. ini saja yang Fadzil ada tentang ayah Fadzil…” ujar Fadzil sambil teresak-esak. Akhirnya wajahnya disembam keribaan ALya. Kesedihan yang tak tertanggung lagi oleh si kecil ini.

Apa perasaan mu andai ini yang kau hadapi wahai umat diluar sana…. Kau gembira saban hari, namun si kecil ini merintih saban hari mengenangkan diri… yang serba kehilangan…Tidakkah kau ingin melengkapinya???

Sungguh, hati ALya digigt pilu. DIa menyeka air yg bertakung ditubir mata agar tak tumpah.  Digosok-gosok belakang Fadzil…

“Sabar FAdzil… Jadilah anak yang soleh… Moga ayah Fadzil tenang dan bahagia…” pujuk ALya. Bisakah anak ini mengerti pujukan yg sedemikian…

“Kenapa semua org benci FAdzil Kak Alya? Fadzil tak kacau pun dia orang. Kenapa diaorang nak kacau fadzil.” Rintih FAdzil dalam sedu sedannya.

“Shh… Sape pulak benci kat Fadzil? Kak Alya, Kak Sha, Kak Hus dan akak-akak lain kat sini semua sayang kat Fadzil.” Pujuk Alya. Sambil mengesat air mata Fadzil.

“Dan yang paling penting, Allah sayang Fadzil…. Rasulullah sayang anak-anak macam Fadzil…ingat cerita yang Kak Alya cerita kat kelas? Fadzil sayang Allah dan Rasulullah?” Tanya Alya.

Fadzil mengangguk. Bersinar matanya. Nah, sudah ku bilang, semua tentang Allah dan RasulNya dia cinta!

“Tapi Ikram, Hasan dan yang lain-lain selalu ejek Fadzil. Cakap songkok Fadzil buruk. Tapi songkok ni ayah yang punya. Hari ni, diaorang buka kotak ni. Ejek-ejek Fadzil budak buruk Simpan barang-barang buruk. Simpan sampah.” Tersedu-sedu Fadzil mengadu.

Oh ini begini ceritanya….

“Dia orang baling-baling baju ayah dengan selipar ayah…” Tangis Fadzil pecah lagi.

“Shh… jangan nangis Fadzil…” Pujuk Alya.

“Dia orang tak tahu kisah Fadzil… Dia orang saja nak kacau Fadzil sebab dia orang nak kawan dengan Fadzil ok… Tapikan Fadzil diam orangnya. Jadi diaorang geram…” Jelas Alya menurut firasatnya sendiri.

“Fadzil nak kak ALya marah diaorang sebab buli Fadzil tak?” Cadang ALya, sambil tersenyum penuh makna.

“Erm… “ Fadzil keraguan…

“Erk… tak payah la Kak Alya… Semalam Kak ALya cakap, kita kena maafkan orang. Kalau tak Allah pun payah nak maafkan kita kalau kita buat salah…” suara Fadzil tengelam dalam kecewa.

“Fadzil tak nak Allah tak maafkan pakcik dan makcik sebab antar Fadzil ke sini…” Sambungnya…

Subhanallah… Maha Suci Allah yang menyucikan hati, sucikanlah hatinya, dan jadikanlah syabab yg memperjuangkan agama Mu kelak ya Robb… Yang taat pada Mu… terangilah dirinya dengan makrifatMu!

“Alhamdulillah.” Puji ALya seraya memeluk Fadzil.

“Tapi Kak Alya, lain kali apa yg Fadzil kena buat kalau diaorang buat macam tu pada Fadzil lagi?” Soal Fadzil.

“Hurm… apa kata… Fadzil lawan balik… Tapi bukan pukul tau! Sebaliknya Fadzil kena tegas… Tegas mempertahankan hak FAdzil. Kalau diaorang berkeras jugak buli Fadzil, Fadzil bagi tau pada Kak Alya. Nanti Kak ALya tegur atau hokum mereka sewajarnya okay?” Senyum ALya…

Fadzil mengangguk laju.

“Kalau macam tu, kejap lagi, ambil wudhuk. Kemudian, balik bilik dan tidur okay?” Saran ALya.

“Kotak ni simpan dalam almari dan kunci….” tambah Alya sambil mmenutup kotak kesayangan itu.

FAdzil mengangguk. Mengambil wudhuk di luar surau.

“Terima kasih kak Alya. Fadzil pegi dulu. Assalamu’alaikum.” Kotak bertukar tangan. FAdzil berlalu ke blok depan…

“Alya…” pantas dia menoleh ke arah suara itu… “Aesha…”

********

“Aman lukis apa ni?” tegur Alya. Satu demi satu kanak-kanak itu diperiksa. Macam-macam kerenah. Kini giliran Aman.

“Ini Aman, ini Ayah, ini Nenek, Ini Kak Aya, Ini Kak Huch, Ini Kak Eca.” Jawab Aman sambil tersenyum manis. Aman masih sukar menyebut beberapa huruf dengan baik. Sudahnya dia menjadi Kak Aya, Hus jadi Huch, dan Aesha jadi Eca. Hehe…

“Mana ibu?” Tanya ALya…. Tiba-tiba dia terfikir… wajarkah soalan demikian??

“Dah pergi.” Jawab Aman pendek.

“Dah pergi?” Eh, terkeluar pulak! Aiseh…. Aduh…

Aman memandang Kak ALya disebelahnya. Alya mempamerkan muka innocent.

“Ntah. Enek kata dia dah pergi tinggal ayah.” Aman sambung mewarna.

“Oh..” Itu saja yang mampu keluar. Tak mahu tersalah lagi…

“Aman, boleh Kak ALya tanya soalan lagi?” Tanya Alya dalam nada memujuk. Huhu~ Gula-gula sungguh!

Aman memandang Alya dengan senyuman yang penuh sambil mengangguk-angguk. Alahai comey nya…

“Kenapa Aman nak masuk kelas Kak ALya?” tersengih.

“Erm…” Lagaknya macam nak jawab soalan susah. Pensel diletak dibibir yg murah dengan senyuman.

“Sebab… Aman nak kawan dengan KAk Aya la!” Hikhikhik. Jawab Aman sambil tergelak.

Alya tersenyum sambil mengusap kepala Aman lembut… Kanak-kanak begitulah… Naif, jujur….

“Aman… apa nama penuh Aman?” Eh, budak 6 tahun dah tahu ke nama penuh? Huhu..

“Erm…” Hurm, Aman ni suka berfikir sebelum jawab kot. Huhu~

“Nama Aman, Qhairoul…”

Belum pun sempat habis menjawab. Alya bingkas bangun.

“Kak ALya nak keluar jap.” Berubah riak wajahnya. Mengapa? Dia pun tak mengerti. Tak memahami apa masalah sendiri.

Aman yang ceria turut termangu-mangu dengan perubahan ALya. Tanpa ALya sedar, disaat dia melangkah keluar dari bilik itu, Aman terhencut-hencut mengikutnya dari belakang. Tapi ALya pastinya lebih laju sudah pun melangkah keluar pintu. Meninggalkan Aman kaku memandang keluar.

“Husna!” Panggil ALya pada Husna yang sedang melayan kanak-kanak di kelas biru.

“Kenapa AL?” Hairan. Tiba-tiba saja muncul. Bukankah sepatutunya sedang mengajar.

“Alya rasa elok Aman tu balik ke kelas ni. Alya tak sesuai la jaga dia.” Jawab ALya.

“La… apa pulak ni? Budak tu dah buat salah ke?” Hairan, sungguh hairan. ALya mana pernah tolak budak-budak. Yang nakal sekalipun LAya tak kesah. Ini kan pula yang comel, sweet dan baik macam Aman.

“Tak. Tak ada salah. Cuma ALya tak boleh nak fokus.” Ya, mungkin betul. Fokus lari. Bukan salah Aman. Tapi ada sesuatu berkait. Memang Aman tak salah. Kasihnya ada buat Aman. Cuma….

“Ala, ambik je la. Kalau tak, ALya tak nak ngajar kat Taman Harapan dah la. Baik ALya balik.” Rajuk ALya. Dah hilang pertimbangan. Pada niat asal dan gangguan yang mengusik jiwa yang ntah hapa-hapa da! Sedih hati ALya… kenapa dirinya sampai begini sekali…. Kenapa?! Alya tak memahami dirinya sendiri!

“Hush.” Husna mengeluh berat. “Ye lah, ye lah.” Mengalah. Malas nak dipaksa-paksa.

“Tapi jangan menyesal.” Husna semacam mengugut.

“Tapi Hus ambil alih kelas Alya jap. Jumpa Kak Itah.” Sambung Alya.

“Hah??? Sekarang???” Biar betul, tak nampak ke ni…

“Ha’a.” Terus berlalu meninggalkan Husna terpinga-pinga….

Adushhh…apa ke he nyo nih????? Bingung sungguh Husna dengan gelagat ALya hari ni.

**********

“Kak Itah… Alya betul-betul nak minta tolong ni… please…” Rayu Alya pada kak Itah. Beralasan konon-kononnya nak mengenal Aman. Padahal….

Tadi, sebelum sempat Aman mengahbiskan namanya, Alya sudah tak sanggupmendengar. Dengan gelaran `Aman’ semcam sudah dapat dia dia simpulakn apakah nama penuh Aman…

****************

cont. Next…. Masih Adakah Harapan (3)

prev. … Masih Adakah Harapan (1)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s